Blog feed
Comment feed



NOSEDEF 

Twitter





Illustrations


Flickr photos


Music (MySpace)


Leo & Frankki podcast


Videos


Latest posts

Lite flickrande
Hjälm
Räfflad Katt
Resonans
Tummetott
Hizbollah, Nietzsche & Getting Things Done
Nature = Not so Good
The Modern Man
Hämnd & epilepsi
The Platypus is MINE


Older posts

January 2006
February 2006
March 2006
April 2006
May 2006
June 2006
July 2006
August 2006
September 2006
October 2006
November 2006
December 2006
January 2007
March 2007
April 2007
May 2007
June 2007
July 2007
August 2007
October 2007
November 2007
December 2007
February 2008
April 2008
May 2008
June 2008
July 2008
August 2008
April 2009
August 2009
February 2010
May 2011
January 2012
February 2012


music i'm listening to
Monday, August 21, 2006
Litschi vs Jiddisch
Elpistoler är lite klumpiga har jag hört, klumpigt att gå omkring med i handen, där den hör hemma och gör nytta. Pepparspray är jävligt svår att sikta med, lätt att förblinda sig själv. Då är den gamla hederliga tårgasen pålitligare. Brinner tårgas? Antagligen inte. Man kanske kan blanda den med något, om man nu kan få tillbaka gasen in i flaskan sen. Hade ju varit bra om man först kan spraya, och sen tända eld.

Diskuterade nyss vad i helvete "litschi" är. Jag var törstig, köpte en Sternburg och en Bionade Litschi. Som tur är så är min grann-spritbutik dessutom internetkafé, så killen i kassan bildgooglade litschi åt mig. Säga vad man vill, men fläder är det ju inte. Det är nån kinesisk skit.

Var på mitt första bröllop nånsin i lördags. Medelålders hollänsk-kanadensisk-tyskt flatbröllop dessutom. Jävligt god fisk fick jag. I kyrkan kunde min hjärna inte slappna av, gummor som gifter sig fick i tyska by-kyrkor (Henningsdorf) och 8-10 psalmer att hänga med i, blev lite mycket. Jag fortsätter att skifta inställning till religion minst varannan månad. När jag var jätteliten brydde jag mig nog inte, tyckte det var mysigt med änglar kanske. Vid 8 kanske jag täntke att "det finns något". Vid 13 hyste jag avsmak för allt vad religion hette. Vid 25 började jag hysa viss respekt för tro. För några månader sen gick jag tillbaka till hårdnackad avsmak. Nu ger jag lite respekt igen. Tror att jag tar ett slutgiltigt beslut inom 14 dagar.

Idag handlade jag grönsaker. Känner mig fin när jag köper färsk basilika. Ska fortsätta göra det, ofta hinner jag inte äta upp så mycket, jo basilika och avocado käkar jag nästan alltid upp, men andra grejor blir liggande. Men det är ju rätt billigt, och känns skönt att handla, så det ska jag göra.

När vi kollade på nån VM-match berättade Rebecca för mig att den härliga slagdängan "Bär ner mig till sjön" faktiskt är vad man idag skulle kalla en "turkhit", om originalet varit turkiskt, men i det här fallet tyskt. "Bei mir bist du schön" skulle den ha hetat. Fruktansvärt fruktansvärt roligt. Har frågat varenda tysk om det här, men inte en jävel känner till den. I lördags fick jag till slut ledtråden som ledde till sanningen. Tre kulturtanter spelade klezmer efter bröllopet, och visst fan, där dök den upp, men i instrumentalversion. Min chef dök upp lite senare på bröllopet, och jag visste att han satt inne med något. Jorå, han kände till den, men den var inte skriven på tyska utan på jiddisch! Tog en halvtimmes googlande, så hade vi det: Bei Mir Bist Du Shein.



Svensk text:

Bär ner mig till sjön
Bär ner mig till sjön
Jag känner att jag måste i.

Och när du badat mig,
så ska du torka mig,
och när du torkat mig,
så vill jag i igen

Original

Bei mir bist du shein,
Bei mir host du chein,
Bei mir bist du alles oif di velt.

Oi was zu sheine meidlach,
Hob ich doch zehn fon dir?
Un oisgekliben fun zi alle.
Hob ich nor dir, dir, dir, dir.

Det där kan ni klura på. Och så kan ni lyssna på en gullig liten holocaust-överlevargubbe som sjunger den.

Igår var jag så jävla bakfull att jag inte orkade beställa pizza. Jag åt fem smörgåsar, kall spaghetti och tre glasstrutar.

Låten jag har i mitt huvud idag är "nu har vi ljus här i vårt hus, julen är kommen HOPPTRALALALAAA". Ska se om elpistolen kan få ut den.
Posted by Nose at 7:17 PM // Direct link to this post // 0 comments