Blog feed
Comment feed



NOSEDEF 

Twitter





Illustrations


Flickr photos


Music (MySpace)


Leo & Frankki podcast


Videos


Latest posts

Hizbollah, Nietzsche & Getting Things Done
Nature = Not so Good
The Modern Man
Hämnd & epilepsi
The Platypus is MINE
Monday Worknotes
Auto Coffee Maker & Asian Confusion
Joy VS Sorrow 0:2
It's Midsummer. Darth Vader sleeping on the job.
Farewell Skrutt


Older posts

January 2006
February 2006
March 2006
April 2006
May 2006
June 2006
July 2006
August 2006
September 2006
October 2006
November 2006
December 2006
January 2007
March 2007
April 2007
May 2007
June 2007
July 2007
August 2007
October 2007
November 2007
December 2007
February 2008
April 2008
May 2008
June 2008
July 2008
August 2008
April 2009
August 2009
February 2010
May 2011
January 2012
February 2012


music i'm listening to
Thursday, August 03, 2006
Tummetott
Väntar på att min lilla nyanlända iRiver ska ladda på sig lite musik medans håret torkar. Gillar namnet. Det ska vara ett litet i i början, sen får skiten heta vad som helst. Varför heter inte allting -Pod, och så byter man bara ut den första bokstaven? Ok, copyrightskydd och sånt förmodligen, men det hade varit en god idé, för då hade man behövt hitta på andra namn efter öPod, att luckra upp copyrajten/märkesskyddet här skulle alltså gynna kreativitet, som det ju är så populärt att hävda nuförtiden, så det hävdar jag. Och inte bara för att bli populärare, även om det ju vore trevligt, en fin bieffekt.

Fortfarande lite snurrig efter mitt livs första äkta gym-pass. Eller ja, det var ju ett provpass, det kanske inte räknas som äkta. Men jag var på ett gym, ett vanligt gym, för första gången, det är väl värt nåt. Försökte redan igår, men Leo cykelcirkulerade i Berlins södra förorter med shortsen som jag skulle låna, så till slut gav jag upp och cyklade hemåt, och mötte såklart Leo efter 2o meter. Idag blev det iallafall tränat, och firat med cola, sötsalta billiga sportdrycker - smakade litegrann som en ljummen fruktig kallsup, jordnötter, natursnacks & discount-kexchoklad utanför Lidl vid Tempelhof, medan en ungdomsbrottsling brände gummi i en liten jävla gokart.

Påväg hem såg vi en hund i koppel, bara det nämnvärt i Berlin, plus att det lilla djuret spjärnade emot, fullständigt rigid, och därmed drogs på tvären som om han vore uppstoppad, med klorna raspande i asfalten. Underbar scen, plus att den försökte äta upp mitt framhjul.

Du, nu har den laddat färdigt. Fin är den, liten och metallicröd. Men framförallt funktionell. När köpte jag senast en billig pryl som överträffade mina förväntningar? Billig skulle den vara, och ha inspelning, och 1 gig åtminstone. Men det toppar den med röststyrd inspelning som man kan ställa in i detalj, och en sjukt massa andra finesser, väckarklocksfunktion, tja, allt det där är kanske standard nuförtiden i små prylar, jag ligger kanske bara efter. Teknik jag köper brukar krascha så att man måste ta ur batterierna för att överhuvudtaget kunna stänga av dem, den finessen kanske ingår här också.

Fick hämta den hos en glad tjock lägre medelålders karl ett par trappor upp, med rolig glugg mellan tänderna, och väldigt lite kläder.

Lyssnar på konstig, rolig & jävligt arty ljudkonst/berättelser av Miranda July. Hon gjorde filmen Me, You and Everyone We Know, nämnde jag den i nåt inlägg kanske? Se den iallafall. Fy fan vad gött att se en 5-åring sexchatta om bajs på film. Mycket mysig film, även om det där bajsexemplet kanske inte får det att framstå så. Den ska jag se om snart. Googla efter mp3:an "Bruce Lee", en kort liten pärla, en liten dialog om ett Bruce Lee-trick, som smärtar i själen, åtmistone hos mig, ni fattar när ni lyssnar.

Vad är det för dag? Torsdag. Det är alltid torsdag när jag ställer mig den frågan. Nej, det är det inte, jag ställer mig den frågan på tisdagar och onsdagar också, men på torsdan blir jag förvånad av svaret: det är torsdag! Veckan är strax slut, torsdagarna rycker liksom bort mattan under fötterna på mig. Imorrn är det pre-helg, och inte fan vet jag vad som väntar. En pingismatch med Leo, kanske en lugn fredagkväll, om jag lyckas. Jag kan inte supa på fredagar längre sen jag börjat jobba heltid. Då däckar jag typ kl 01.00, och mår sjukt sjukt hela lördagen, och börjar repa mig på söndan. Bättre att chilla på fredan & kunna göra nåt av lördagkvällen tänker jag. Helst skulle jag nog slippa iochförsig. Jag gillar inte att umgås med fler än 3 personer åt gången egentligen. Ytterst sällan mår jag bra av det. Vet inte hur mycket det märks. Jag vill inte att det ska vara så, men det tar så mycket energi att jobba emot det.

Kom äntligen på en vettig förklaring till varför jag gillar att läsa filosofi, lingvistik, sociologi och sån skit på fritiden. Jag vill veta varför jag t.ex inte gillar större folksamlingar, och om jag kan ändra på det, och hur fan då?

Det borde finnas forskning på om folk faktiskt blir som sina föräldrar. I hur stor utsträckning, på vilket sätt, och varfördå? Varför är väl lite knepigare, det andra är väl bara att mäta. Tipsa mig.

Vill ju inte att mina ungar ska bli folkskygga.

Imorrn ska jag sjunga i min metallic-rödmålade tumme medans jag cyklar till jobbet. Jag sjunger högre på hojen dag för dag. Sen får vi se om det går att klippa ihop nåt skönt av det och slänga på lite instrument. Sjunger bara nonsensord tyvärr. Skicka gärna nån mening du vill att jag ska sjunga, på valfritt språk. Jag är rätt ointresserad av att skriva texter, jag vill bara använda rösten som instrument, jag gillar ljudet och det är skönt att använda stämbanden. Särskilt om man är bakfull. Sång är nästan lika viktigt som kaffe. Skrev om det i "Hangover Mixtape"-inlägget, det funkar bra med att lyssna på Sinatra eller Morrissey också, men mina egna stämbandsvibrationer är som en len massage mot huvudvärken. Ibland ger jag bara irriterande stönanden i bakfyllan, men är jag ensam sjunger jag hellre.

Funderade på att dra ner på kaffet häromdan, för första gången är det uppenbart att jag har ett fysiskt beroende, jag skiter nästan helt i hur kaffet smakar, mjölk vill jag iofs för fan ha i, men utan kaffet sätter huvudvärken i. Kanske kan gå över till koffeinpiller eller huvudvärkstabletter för att skona tänderna som redan ser 40 år gamla ut, eller så får jag börja sjunga på jobbet.

JA, äntligen! Kom på att jag kan ställa tummetotten på röststyrning och se om jag pratar i sömnen. Lovar att blogga det eventuella resultatet.

Sov gott.
Posted by Nose at 10:40 PM // Direct link to this post // 4 comments