Blog feed
Comment feed



NOSEDEF 

Twitter





Illustrations


Flickr photos


Music (MySpace)


Leo & Frankki podcast


Videos


Latest posts

Auto Coffee Maker & Asian Confusion
Joy VS Sorrow 0:2
It's Midsummer. Darth Vader sleeping on the job.
Farewell Skrutt
Top 7 Things I Learned In Sweden
Father, son, holy shit.
Cheeky Boy
Optimus Prime does the dishes
The Eagle Shooting Heroes
How to have a good time


Older posts

January 2006
February 2006
March 2006
April 2006
May 2006
June 2006
July 2006
August 2006
September 2006
October 2006
November 2006
December 2006
January 2007
March 2007
April 2007
May 2007
June 2007
July 2007
August 2007
October 2007
November 2007
December 2007
February 2008
April 2008
May 2008
June 2008
July 2008
August 2008
April 2009
August 2009
February 2010
May 2011
January 2012
February 2012


music i'm listening to
Monday, July 10, 2006
Monday Worknotes
Mandag. Trött som fan. Alex kom i fredags. Jävligt nice. Ska tvinga honom att flytta hit. Bartman flyttar ut ur rummet brevid siste augusti. Antingen blir det Alex eller fler holländare.

Kanske blir en spelning pa lördag. Jag, Leo, kanske Amewu, sänder fran min lägenhet till Lalyas i Gbg. Hon har hörlurskonsert. Alex och nan mer spelar pa plats, vi fran Berlin, nan fran Tokyo.Inspirerande att ha honom här. Konkreta musikidéer börjar ta form i mitt huvud igen. Föreställer mig livespelningar. Loopar pa datorn - far väl lana nagans laptop, gitarr genom sampler, keyboard, sang. Roliga bildspel. Sjunga om kärlek och visa porr pa bioduk.

Enkel studio-setup jag spanade pa:
- 2st mp3-spelare 1800 kr
- mikrofon 1000 kr
- mixer 600 kr
- kablar

Livesetup:
- Gitarr -> Sampler (line in) -> ut eller Gitarr -> mick -> mic in Sampler -> ut
- Keyboard -> Sampler (line in) - > ut eller Keyboard - > ut
- Sangmick -> ut eller Sangmick -> Sampler (mic in) ->ut
- Laptop -> ut
- Mixer? Hur langt räcker sampler-ingangarna?

Live-koncept:
Starta loopar enkelt pa laptopen, för att kunna improvisera och inte ha sa fast rytm
Spela keyboard / gitarr till laptop-loopar, och kunna ändra loopar enkelt medan jag spelar
Spela foobar till samplingar/casiokomp.
Styra bildspel samtidigt som jag spelar. Visa bilder/video som kontrasterar texten.

Foobar kan funka för loopar. Bara svart att trigga att de börjar fran början om jag stoppat en loop mitt i. Kan man koppla tangenter till olika nr i en spellista? Borde ga. Oavsett var jag är, sa triggar jag track 1 (fran början) med tangent 1.

Maste testa live-setup:en hemma, när jag nu ska orka det i min heltidsknegar-era.

Kajkade runt pa loppmarknader igar igen, vi tog med oss batterier, cdskivor, kassetter, mikrofon och hörlurar för att kunna testa billiga bandspelare som man kan ha kul med. Inte fan köpte jag nat. Sag tva mixrar som sag roliga ut. En som verkade bra men dyr i trä. En billig och plastig. Tog foton av dem, vad jag nu ska göra med dem. Vet inte riktigt vad jag behöver för mixer än, och

Ebay Deutschland kanske kan förse mig bättre med dylikt.

MEN jag köpte mig en Alf-frisbee iallafall. Och en kaffemugg som ny pryder mitt kontorsbord, med en centiliter kallt kaffe i. Sag en till skön asiatisk VCD som jag ska lägga upp ett foto pa. Nicolas "Nicholasschki" Cage i Apocalypse Now med 80-talsbrudar.
Posted by Nose at 1:13 PM // Direct link to this post // 5 comments