Blog feed
Comment feed



NOSEDEF 

Twitter





Illustrations


Flickr photos


Music (MySpace)


Leo & Frankki podcast


Videos


Latest posts

The Platypus is MINE
Monday Worknotes
Auto Coffee Maker & Asian Confusion
Joy VS Sorrow 0:2
It's Midsummer. Darth Vader sleeping on the job.
Farewell Skrutt
Top 7 Things I Learned In Sweden
Father, son, holy shit.
Cheeky Boy
Optimus Prime does the dishes


Older posts

January 2006
February 2006
March 2006
April 2006
May 2006
June 2006
July 2006
August 2006
September 2006
October 2006
November 2006
December 2006
January 2007
March 2007
April 2007
May 2007
June 2007
July 2007
August 2007
October 2007
November 2007
December 2007
February 2008
April 2008
May 2008
June 2008
July 2008
August 2008
April 2009
August 2009
February 2010
May 2011
January 2012
February 2012


music i'm listening to
Friday, July 21, 2006
EVIL


En favoritsyssla pa min fritid är att utreda vad som är meningen med
allting. Kom ganska snabbt pa att det är en fullkomligt löjlig fraga.
Det är helt idiotiskt, och förstaeligt, att fragan kvarstar, och att
folk inte kan lägga ner grubblandet. Vi har skitkomplicerade, stora
och krangliga hjärnor, vi kan tänka för mycket, sa mycket att det blir
svart att inse vissa enkla fakta.

Det finns ingenting som pekar pa att det finns ett syfte med alltihop.
Saker bara växer och dör, med blommor och träd och san skit är det
inget svart att greppa, ska det vara sa svart att fatta att vi bara är
mer komplicerade ogräs?

Vem diskuterar jag med?

Orsaken till att jag skriver och grubblar är förklarat här ovan. Jag
har en vanlig mänsklig egocentrisk hjärna, som slar knut pa sig själv
istället för att titta utat och njuta av ogräs, fisk, modevaruhus,
vädret, kakor och vanligt folk. Jag börjar nog bli utvecklingsfientlig. Eller snarare människofientlig. Utvecklingen skiter jag i, jag är emot det mänskliga tänkandet. Jag gillar det inte. Utan vara hjärnor det hade vi nog bara dödat, plundrat och skövlat det som var absolut nödvändigt för att kunna leva ett drägligt liv.

Eller vänta lite. Jag är ju en förnuftsmänniska för fan. Sa länge folk
tänker rationellt sa borde väl allt funka rätt ok? Roten till allt
ont, och nu menar jag verkligen vad jag skriver, hall i er för här nu
ska jag slutgiltigt förklara vad ONDSKA för nagat;

ONDSKA är att agera utan att först försöka förutse konsekvenserna,
eller att strunta i konsekvenserna.

Det täcker nog allt. Jag var inne pa att religion var grunden till
ondska ett tag för nan vecka sen, men det är ju bara en variant pa
ovanstaende.
Alltsa att inte tänka igenom vad man haller pa med, att bara hänvisa
till att "Gud sa att" eller "Mamma sa att" eller "Hitler sa att" eller
"Hasse Alfredson sa att"... MÖJLIGTVIS kan man mena att ondskan först
uppstar när nagan kommer till SKADA av ett sadant handlande, men det
tycker jag är lite svagt. Det gäller för fan att dra gränser, INGET
okritiskt lyssnande pa auktoriteter, da skiter det sig förr eller
senare, och hur ska du kunna veta vilket som är vilket, om du själv
inte analyserat konsekvenserna?

Ondskan har dessutom sin förklaring i att alla människor i grunden är
goda. Säger ju sig självt. Man kan ju inte förklara ett ondskefullt
beteende med "ja men, han är ju är OND ju". Inte en jävel försöker väl
sabba utan att rättfärdiga det pa nagat sätt? "Han förtjänade ett
spett i skallen" är ett rättfärdigande som betyder att förövaren
menade VÄL ju, inte i förhallande till han med spettet i skallen, men
i förhallande till samhället, moralen eller nat.

Det här tycker jag är oerhört roligt.

Fortsättning följer.

Posted by Nose at 10:28 AM // Direct link to this post // 1 comments